Browsing by Author "Peixoto, Carla"
Now showing 1 - 10 of 17
Results Per Page
Sort Options
- Associations Between Early Family Risk, Children’s Behavioral Regulation, and Academic Achievement in PortugalPublication . Cadima, Joana; Gamelas, Ana M.; McClelland, Megan; Peixoto, CarlaThis study examined concurrent associations between family sociodemographic risk, self-regulation, and early literacy and mathematics in young children from Azores, Portugal (N ¼ 186). Family sociodemographic risk was indexed by low maternal education, low family income, and low occupational status. Behavioral aspects of self-regulation were assessed using a direct measure called the Head–Toes–Knees–Shoulders task. Results of structural equation modeling revealed that family sociodemographic risk had significant negative effects on behavioral regulation and academic achievement. Behavioral regulation was positively associated with academic achievement when we adjusted for the influence of family sociodemographic risk and child verbal IQ. Furthermore, behavioral regulation mediated the association between family sociodemographic risk and mathematics achievement. Practice or Policy: The results suggest the detrimental effect of family socioeconomic risk in Portugal and the potential importance of behavioral regulation for school success for Portuguese children
- Associations between perceived maternal acceptance–rejection and social and emotional competence of preschool childrenPublication . Peixoto, Carla; Coelho, Vera; Machado, Francisco; Fonseca, SusanaThis study analysed the associations between preschoolers’ perceived maternal acceptance–rejection and their social and emotional competence. Participants were 90 Portuguese children (55.6% boys) aged 54–82 months and their parents. Children completed the Early Childhood Parental Acceptance–Rejection Questionnaire Mothers’ Short Form) and parents reported the children’s social and emotional skills using the Social Skills Rating System and the Emotion Regulation Checklist. Significant correlations between perceived maternal acceptance–rejection and children’s age and mothers’ education were found. Older children reported higher maternal rejection and children with lower educated mothers perceived less maternal warmth/affection. Moreover, hierarchical regression analysis showed that after controlling for children’s age and mothers’ education, maternal rejection contributes independently to children’s social skills, with children who perceive more maternal rejection showing fewer social skills. The findings suggest that families should be supported with more knowledge about the importance of expressing daily warmth to children in early childhood.
- A escolha de uma carreira no ensino em Portugal: Motivos e autoeficácia de estudantes de mestradoPublication . Barros, Sílvia; Peixoto, Carla; Pessanha, Manuela; Ferreira, Tiago; Barros, Ana; Keil, Ewald; Weib, Sabine; Keller, ManuelaNeste estudo analisaram-se os motivos de estudantes para escolherem a carreira docente e respetivas associações com variáveis sociodemográficas, com características do curso de formação de professores e com crenças de autoeficácia. Participaram no estudo 183 estudantes (86% do género feminino) de cursos de mestrado em ensino de instituições portuguesas, que preencheram um questionário on-line sobre características sociodemográficas, motivos da sua decisão de se tornarem professores e crenças de autoeficácia. Através da análise fatorial, foram derivados quatro fatores subjacentes aos motivos para ser professor: (a) Benefícios da profissão, (b) Influências sociais, (c) Interesse no curso ou nos conteúdos académicos, e (d) Promoção do desenvolvimento das crianças/adolescentes. Foram encontrados valores médios mais elevados nos motivos relacionados com a Promoção do desenvolvimento das crianças/adolescentes e com o Interesse no curso/nos conteúdos académicos. Foram encontradas diferenças estatisticamente significativas entre os motivos de estudantes que optaram por um curso que profissionaliza para a educação pré-escolar e/ou primeiro ciclo e os que optaram por um curso que profissionaliza para o ensino de disciplinas específicas, assim como em função da idade, do género e da autoeficácia. As implicações para a formação de professores são discutidas.
- Fatores de risco: A multiplicidade das variáveis contextuais no desenvolvimento das criançasPublication . Cadima, Joana; Peixoto, Carla; Leal, Teresa
- Impacto de práticas breves de mindfulness no otimismo, vergonha interna e stresse percebido de estudantes do ensino superiorPublication . Serrão, Carla; Peixoto, CarlaO presente estudo quasi-experimental analisou o impacto de práticas meditativas breves baseadas em mindfulness no otimismo, vergonha interna e stresse percebido de estudantes do primeiro ano de um curso de ensino superior da área das Ciências Sociais. Participaram 27 estudantes, distribuídos de forma não aleatória pelo grupo de controlo (n = 12) e pelo grupo experimental (n = 15). A intervenção foi desenvolvida em 15 sessões, utilizando práticas meditativas. Os/as estudantes (grupo experimental e grupo de controlo) foram avaliados antes e após a intervenção através de uma bateria de testes. Os resultados obtidos apontam para a eficácia da intervenção, atendendo às mudanças significativas verificadas a nível da vergonha interna, otimismo e stresse no grupo experimental em comparação com o grupo de controlo. Com efeito, verificou-se a diminuição da vergonha interna e da perceção de stresse e o aumento do otimismo. São discutidas implicações para a investigação e para a prática.
- Infant child care quality in Portugal: Associations with structural characteristicsPublication . Barros, Silvia; Cadima, Joana; Bryant, Donna M.; Coelho, Vera; Pinto, Ana Isabel; Pessanha, Manuela; Peixoto, CarlaThis study examines the quality of infant center care in Portugal through a multi-measure approach and investigates the associations among process quality dimensions and structural quality indicators. Ninety infant child care classrooms were observed during two full mornings with the ITERS-R, the CLASS-Infant and the CIS. Results revealed that a two-factor structure of process quality with the domains (a) Relationships and (b) Use of Space and Materials provided the best fit to the data. Of the structural indicators that were examined, teacher training showed the most robust relation to both process quality domains. In addition, classrooms with smaller groups and in centers located in non-urban areas were likely to show more sensitive relationships between teachers and infants. These findings have implications for public policy and professional development efforts on infant center care.
- Observação das interações educador-criança: Escala de interação do prestador de cuidadosPublication . Cadima, Joana; Leal, Teresa; Peixoto, CarlaA Escala de Interacção do Prestador de Cuidados, na sua versão original, Caregiver Interaction Scale (CIS), é um sistema de observação que pretende avaliar a qualidade e o conteúdo das interacções, em termos da sensibilidade, aspereza e permissividade dos prestadores de cuidados. Com o intuito de apresentar esta escala e algumas qualidades métricas para o contexto português, realizámos um conjunto de análises com base numa amostra de 115 salas do 1.º ano de escolaridade. Os resultados mostram que a escala é um instrumento útil para recolher informação acerca dos processos interactivos dos educadores e professores. Os resultados revelaram ainda que os professores observados tendem a estabelecer interacções moderadamente positivas e com um elevado grau de envolvimento
- Observed classroom quality in first grade: associations with teacher, classroom, and school characteristicsPublication . Cadima, Joana; Peixoto, Carla; Leal, TeresaThe observation and assessment of quality of teacher–child interactions in elementary school settings are increasingly recognized as important; however, research is still very limited in European countries. In this study, we examined the quality of the interactions between teacher and children in first-grade classrooms in Portugal and the extent to which structural features at teacher-,classroom-, and school-level explained variation in this quality. One hundred fifteen classrooms participated in the study. Classrooms were observed through a standardized rating scale concerning emotional, organizational, and instructional support. Results indicated that the levels of emotional and organizational support in most classrooms were of moderate quality, but the levels of instructional support were low, suggesting that most observed activities did not encourage students’ higher-order thinking skills. An examination of the associations between teacher and classroom characteristics and the quality of teacher–child interactions indicated a small effect for teacher education. Teachers with an advanced degree were more likely to be more emotionally sensitive and to have better instructional interactions in the classroom. For school-level characteristics, findings showed that the classrooms in private and smaller schools were likely to provide higher levels of emotional, organizational, and instructional quality. The results suggest that focusing on the interactions between teacher and children can provide valuable information to enhance classroom quality.
- Parceria família-creche na transição do bebé para a crechePublication . Coelho, Vera Lúcia Marques; Barros, Sílvia; Pessanha, Manuela; Peixoto, Carla; Cadima, Joana; Pinto, Ana IsabelEste estudo apresenta atitudes e probabilidade de comportamentos de parceria família-creche, relatadas por mães e educadoras, durante o período de entrada de bebés na creche. Mães e educadoras de 90 bebés responderam à Escala de Parceria Educadores-Pais. Os resultados indicam uma grande valorização, por parte das mães e educadoras, da parceria creche-família para dar resposta às necessidades das crianças, bem como uma elevada probabilidade de se envolverem em comporta - mentos de parceria. Os relatos das mães são relativamente mais positivos do que os das educadoras quer no que se refere às atitudes, quer no que se refere à probabilidade de comportamentos de parceria. Verificaram-se associações positivas entre os relatos das mães e das educadoras, assim como entre as atitudes das mães e a qualidade do ambiente familiar. Encontraram-se associações negativas entre a idade e experiência das educadoras em contexto de creche e as suas respostas relativas a atitudes e à probabilidade de comportamentos de parceria. Na discussão, destaca-se a necessidade de investir na formação e na melhoria da qualidade das creches, de modo a promover parcerias família-creche mais efetivas
- Predictors of parent-teacher communication during infant transition to childcare in PortugalPublication . Coelho, Vera; Barros, Sílvia; Burchinal, Margaret R.; Cadima, Joana; Pessanha, Manuela; Pinto, Ana Isabel; Peixoto, Carla; Bryant, Donna M.Although literature reports associations between parent-teacher communication and childcare quality, little is known about how such communications are related to family, child and childcare characteristics. This study examines whether child, family and childcare experience characteristics predict the level of parent-teacher communication, and differences between parents’ and teachers’ reports of communication. Participants were mothers of 90 infants and their teachers in childcare in Portugal. Results show that both parents and teachers report higher levels of communication in higher-quality programmes. Teachers reported more frequent communication than parents. Teachers, but not parents, reported more frequent communication when children spent fewer hours in childcare. Discussion highlights the relevance of monitoring the quality of childcare contexts, especially in early ages, and to increase parent-teacher communication when children spend more time in childcare. The importance of promoting high-quality childcare and accounting for variables at the mesosystemic level of development in teacher training are also discussed.